خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





جمهوری اسلامی ایران رتبه سوم دنیا از حیث رشد کمی علم را کسب کرد

    جمهوری اسلامی ایران رتبه سوم دنیا از حیث رشد کمی علم را کسب کرد

     

    به گزارش اداره روابط عمومی و همکاري های علمی بين المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با اساتید دانشگاه ها هدایت مقالات علمی به سمت نیازهای کشور را در کنار لزوم حفظ شتاب تولید علم مورد تاکید قرار دادند و یکی از شروط لازم برای تبدیل علم به ثروت و قدرت، نگاه همه جانبه به تولید علم است، بنابراین لازم است تا مفهوم توسعه علمی به صورت کامل مورد توجه سیاستگذاران علمی قرار گیرد. سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری علاوه بر کمیت تولید علم، تولید علم برتر، دیپلماسی علمی، مرجعیت علمی و اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده را مورد تاکید قرار داده اند.

     

    افزایش سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا در پایگاه استنادی آی.اس.آی

     

    دهقانی گفت: مقایسه اطلاعات سال 2014 و 2015 در پایگاه استنادی آی.اس.آی تا تاریخ 8/4/1395 نشان می دهد که اطلاعات مدارک در آی.اس.آی هنوز کامل نشده است یا همانند برخی سالها از یک رشد منفی برخوردار است. رشد کل علم دنیا در آی.اس.آی منفی 0.4% ( چهار دهم درصد) است. در سال 2014 در این پایگاه 2.316.554 (حدود دو میلیون و سیصد و شانزده هزار) مدرک و در سال 2015 در این پایگاه 2.307.534 (حدود دو میلیون و سیصد و هفت هزار) مدرک نمایه شده است.

     

     

    وی افزود: سهم کمیت تولید علم کشور در پایگاه استنادی آی.اس.آی در سال 2013 برابر با 1.3% (یک ممیز سه دهم درصد) بود. این مقدار در سال 2014 افزایش یافته و به 1.4% (یک ممیز چهار دهم درصد) رسید. این مقدار در سال 2015 به 1.5% (یک و نیم درصد) رسید و در سال 2016 مجددا این مقدار افزایش یافته به نحوی که تاکنون سهم ایران از کل کمیت تولید دنیا برابر با 1.8% ( یک ممیز هشت دهم درصد) است.

     

    افزایش کمیت تولید علم کشور در پایگاه استنادی آی.اس.آی

     

    سرپرست ISC گفت: اطلاعات پایگاه استنادی آی.اس.آی در سال 2015 بسیار کامل تر از اسکوپوس است، بنابراین استناد به این پایگاه تصویر بهتری از علم کشور را فراهم می آورد. علیرغم اینکه اطلاعات پایگاه استنادی آی.اس.آی در سال 2015 هنوز تکمیل نشده یا کاهش یافته است، تعداد مدارک کشور نسبت به سال 2014 یک رشد هشت درصدی را نشان می دهد. تعداد مقالات ایران در این پایگاه در سال 2014 تعداد 31.586 (حدود سی و یک هزار) بود که در سال 2015 به 34.359 (حدود سی و چهار هزار) مورد رسید.

     

     

     

    جایگاه سوم دنیا از لحاظ رشد کمیت تولید علم

     

    دهقانی اظهار داشت: مقایسه تعداد مدارک کشور در سال 2015 و 2014 در پایگاه استنادی آی.اس.آی در مقایسه با سایر کشورهای دنیا نشان می دهد که رشد کمیت تولید علم جمهوری اسلامی ایران حدود 8% است. دو کشور روسیه و استرالیا قبل از ایران قرار دارند. رشد این دو کشور به ترتیب حدود 13% و 9% بوده است. فاصله دقیق ایران از استرالیا 0.8% (هشت دهم درصد) و فاصله دقیق ایران از روسیه 3.8% (سه ممیز هشت دهم درصد) است. برزیل با یک رشد حدود 7% بعد از ایران قرار دارد و سه کشور لهستان، ترکیه و انگلستان با 6% رشد جایگاه های بعدی را از لحاظ رشد کمیت تولید علم به خود اختصاص داده اند.

     

     

    افزایش سهم علم کشور از کل کمیت تولید علم دنیا در اسکوپوس

     

    سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: براساس آخرین اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی اسکوپوس در تاریخ 8/4/1395، سهم جمهوری اسلامی ایران از کل تولید علم دنیا در سال 2016 برابر با 1.9% (یک ممیز نه دهم درصد) است. در سال 2010 سهم ایران از کل تولید علم دنیا برابر با 1.2% (یک ممیز دو دهم درصد) و در خلال سال های 2011 تا 2015 این رقم حدود 1.5% (یک و نیم درصد) بوده است. 

     

    رشد منفی کمیت تولید علم جهان به دلیل کامل نشدن اطلاعات سال 2015 در اسکوپوس

     

    دهقانی افزود: براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی اسکوپوس تا تاریخ 8/4/1395، اطلاعات مدارک سال 2015 در این پایگاه هنوز کامل نشده است. کل تولید علم دنیا در سال 2014 برابر با 2.866.478 (حدود دو میلیون و هشتصد و شصت هزار) و در سال 2015 برابر با 2.703.864 (حدود دو میلیون و هفتصد هزار) مدرک بود. رشد کل تولید علم دنیا در سال 2015 نسبت به سال 2014 منفی حدود 6% بوده است. علت این امر کامل نشدن اطلاعات سال 2015 در پایگاه استنادی اسکوپوس یا کاهش تولید علم نمایه شده در این پایگاه است.

     

     

    رشد منفی کمیت تولید علم کشورهای مختلف دنیا به دلیل کامل نشدن اطلاعات سال 2015 در سایمگو

     

    دهقانی در ادامه گفت: هر چند وبگاه سایمگو اطلاعاتش را از پایگاه استنادی اسکوپوس دریافت می کند اما این وبگاه کاملا به روز نیست، بنابراین استناد به این وبگاه در جایی که اطلاعات به روز و دقیق مد نظر است    مشکل زا خواهد بود، اما سهولت دسترسی نسبت به پایگاه های آی.اس.آی و اسکوپوس باعث می شود تا به این منبع دسته دوم نیز استناد صورت گیرد. به عنوان مثال کمیت تولید ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس در سال 2015 برابر با 41.250 (حدود چهل و یک هزار) مدرک است در حالی که در وبگاه سایمگو رقم 39.727 (حدود سی و نه هزار) مدرک برای ایران درج شده است.

     

    وی افزود: به دلیل کامل نشدن اطلاعات سال 2015 در پایگاه استنادی اسکوپوس، اطلاعات پایگاه سایمگو نیز برای سال 2015 اطلاعات کمتری را نسبت به سال 2014 برای سایر کشورهای جهان نمایش می دهد نکته ای در تحلیل کمیت تولید علم بایستی مدنظر قرار گیرد.

     

     

    دهقانی گفت: مقایسه اطلاعات کمیت تولید علم غالب کشورها در سال 2015 و 2014 براساس وبگاه سایمگو نشان می دهد که ایالات متحده آمریکا، چین، انگلستان، آلمان، ژاپن، هند، فرانسه، ایتالیا، کانادا، استرالیا، اسپانیا، کره جنوبی، برزیل، هلند، ایران، سوئیس، تایوان، ترکیه، لهستان، سوئد، بلژیک، مالزی، دانمارک، اتریش، پرتغال، اسلواکی، مکزیک، نروژ، آفریقای جنوبی، رژیم اشغالگر قدس، سنگاپور، فنلاند، یونان، هنگ کنگ، مصر، رومانی، نیوزیلند، تایلند، آرژانتین و بسیار دیگر از کشورهای دنیا به ترتیب رشد منفی 9%، 13%، 6%، 9%، 14%، 3%، 10%، 7%، 9%، 6%، 8%، 6%، 6%، 7%، 8%، 6%، 18%، 2%، 6%، 6%، 7%، 16%، 5%، 6%، 5%، 6%، 9%، 6%، 10%، 7%، 6%، 7%، 11%، 12%، 2%، 10%، 8%، 12%، 7% داشته اند.

    --------------------------------------------------------------

    باسمه تعالی
    با سلام ودرود
    واقعا به عنوان یک تحصیل کرده ی نظام آموزشی کشور و تجربیات متعدد کارآفرینی دانش بنیان نمیدونم تا کی میخواهند با این آمار های راست غیر مفید سر خودمون و کشور و نظام آموزشی و پژوهشی رو گرم کنیم
    با لطایف الحیل هر روز بر تعداد مقالاتی افزوده می شود که بیشتر از آنچه که بدرد جامعه و نیازهای آینده ی آن بخورد در حال افزودن بر بی نظمی علمی در جهان هستیم و دلخوشیم که رشد علمی مان فلان شد بهمان شد
    آنچه که رهبری همیشه تأکید کرده اند رشد علمی اثربخش است (وباز حتما شما بفرمایید اثر بخشی یعنی تعداد استناد های بیشتر) یعنی علمی که برای اهداف کشور مفید فایده باشد
    شما هم دیده اید و شنیده اید که از یک کلاس بیست نفره استاد در یک ترم 10 مقاله ی لاتین استخراج میکند و خوب این یعنی تولید علمی واقعا؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ حتی اگر ادامه اش اثر بخشی را طلب نکنیم؟
    چقدر هر روزه شما و ما درحال دریافت تبلیغات مختلف مقاله نویسی و ای اس آی شدن و فلان با هزینه های 100هزارتومان  تا n میلیونی هستیم؟
    دوست بنده 30-40 تا مقاله ی آی اس آی ارائه دادند حتی بطوریکه در دوران سربازیش هر وقت در خوابگاه پادگان فرصت می یافت میگفت میشینم مقاله می نویسم  خوب نوشت دکترا هم از هلند گرفتند آخرش هنوز مهارت دوتا پول درآوردن خارج از فرآیند استخدامی رو نداره باید بگرده برای ملت اگر مقاله میخواهند بنویسد تا زندگی ساده اش را به پیش ببرد نفرمایید عرضه نداشت و .... بفرمایید سیستم آموزشی و پژوهشی ما احمقانه است الان دیگر تولید علم محض نیست که مفید فایده است تولید علمی کار ما را راه می اندازد که فناوری های داخلی و بومی را توسعه بدهد به افزایش خلق ثروت منجر بشود 
    شمایی که آمار فلان و بهمان رشد و نرخ و ... علم را می دهید همین کشور 4 روز مشکل نفتی پیدا کرد اکثر موسسات علمی پژوهشی ما به چه کنم چه کنم افتادند، گلیم خودشان را با تولیدات علمیشان نتوانستند بالا بکشند هنوزم داریم میبینیم 
    4 تا پایگاه علمی خارجی معتبر نمی توانیم خرید کنیم (پول نداریم می گیم تحریمیم)
    خلاصه اقایان خوبست این آمار ولی زودتر به راه راست هدایتش بفرمایید 
    انشالله سال بعد بفرمایید 1000 تا مقاله دادیم در ازای تولید ثروت معادل با هزار تا بشکه نفت می توانید؟ بسم الله
    همین مقالاتی که می دهیم به الزویر و اشپرینگر و فلان و بهمان همین ها را درامدش بهمان نمیرسد لااقل بگیم مقاله بیشتر فروش بیشتر و..
    اونوقت هر روز اینها فربه تر و چاقتر می شوند و پرروتر که مقاله  نویسنده را اگر خودش هم بخواهد بدو می فروشند
    ....

    -------------------------------------------------------

    حسیـن حیـدری | کتابدار دیجیتال کتابخانه حرم امام حسین علیه السلام-کربلاء

     


    این مطلب تا کنون 7 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : تولید ,پایگاه ,استنادی ,اطلاعات ,کمیت ,کشور ,پایگاه استنادی ,کمیت تولید ,استنادی اسکوپوس ,هزار مدرک ,نشدن اطلاعات ,پایگاه استنادی اسکوپوس ,جمهوری اسلامی ایران ,سرپرست پایگاه استنادی ,اطلاعات پایگاه استنادی ,
    جمهوری اسلامی ایران رتبه سوم دنیا از حیث رشد کمی علم را کسب کرد

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده